Pôvodným zámerom tejto metódy bolo zlepšiť vyučovací proces. Na svojej webovej stránke Lozanov tvrdí, že „sugestopédia je systémom pre oslobodenie v procese učenia.“ Túto metódu autor popisuje ako voľnú, bez nátlaku. Taktiež nešetrí kritikou na tie metódy, ktoré obmedzujú inteligenciu a spontánne získavanie vedomostí, zručností a návykov. Sugestopédia pracuje nielen na vedomej úrovni ľudskej mysle, ale aj na podvedomej úrovni, čiže pracuje s istými „rezervami“, ktoré majú neobmedzenú kapacitu, a teda je efektívnejšia ako mnohé iné metódy.
Priebeh výučby v praxi
Prostredie a atmosféra v triede sú veľmi dôležitými faktormi v procese výučby, pretože je nutné aby sa študenti cítili dobre a príjemne. Učitelia využívajú pri svojej práci mnohé techniky, ktoré zahŕňajú napríklad aj umenie a hudbu.
Celkový proces výučby má štyri fázy.Úvod, koncertné relácie, vypracovanie a výrobu.
V úvode učiteľ hravo vysvetlí gramatiku, poprípade slovnú zásobu. Nasledujú koncertné relácie, ktoré sú aktívne a pasívne. V aktívnej relácii učiteľ číta text v súlade s hudbou, ktorá hrá v pozadí. V pasívnej relácii čítajú text študenti spolu s učiteľom, alebo len jednoducho relaxujú. Vo fáze spracovania študenti spievajú piesne a hrajú hry, v produkcii zase spontánne hovoria a komunikujú v cieľovom jazyku bez prerušovania a akejkoľvek opravy zo strany učiteľa.
Sugestopédia vychádza z celku. Význam jednotlivých slov sa žiaci učia z viet a z kontextu živým, zábavným spôsobom. Z celku sa následne vyberajú a precvičujú určité problematické javy.
Jednotlivé kroky výučby sú systematické a ich logika sa naplno prejaví až v závere výučby, kedy sa jednotlivé kúsky mozaiky pospájajú a vytvoria jednotný celok. Taktiaž ide o multisenzorickú metódu. Využíva skutočnosť, že dlhodobá pamäť je založená na akomsi reťazci odkazov. Závan vône, alebo pár tónov zo známej melódie v nás vyvolajú kaskádový kaleidoskop spomienok. Čím viac zmyslov je zapojených, tým sa informácie rýchlejšie do pamäti uložia a neskôr ľahšie vyvolajú. Stimuluje ľavú aj pravú hemisféru mozgu. Výučba je v určitých fázach sprevádzaná speciálne vybranou hudbou, ktorá aktivizuje mozgovú činnosť a nový materiál je prezentovaný takým sposobom, aby se zapísal do dlhodobej paměti a získané poznatky boli trvalé. Taktiež venuje veľkú pozornosť udržaniu optimálného stavu mysle, a teda sústredeniu.
Rola učiteľa
Učiteľ by mal v procese výučby fungovať ako akýsi partner študentov, poradca, ktorý sa zúčastňuje činností, akými sú hry a piesne, akoby bol jedným zo žiakov.Musí nielen vedieť techniky a teoretické informácie, ale aj pochopiť teóriu a získať prax. Pokiaľ by nemal dostatočné vedomosti, mohol by mať negatívny vplyv na celý vyučovací proces. Taktiež je dôležité aby bol empatický, ľudský a aby si vytvoril so žiakmi úzky emocionálny vzťah.
Účinky, ohlasy a kritika
Lozanov tvrdí, že účinok jeho metódy pôsobí priaznivo nielen v oblasti výučby jazykov, ale aj na duševné zdravie, sociálne a psychologické vzťahy študentov. Odstraňuje bloky, ktoré by mohli vzniknúť pri komunikácii v cudzom jazyku, je trikrát efektívnejšia ako iné metódy a to, čo sa študenti naučia, im zostane dlhodobo zakódované v pamäti. Napriek mnohým pozitívnym ohlasom má táto pseudoveda aj svojich odporcov, ktorí tvrdia, že ide len o akési placebo a v skutočnosti je neefektívna.
Na Slovensku je táto metóda ešte v plienkach a informácií nedostatok avšak mohli ste sa s ňou stretnúť. Máte nejaké skúsenosti s týmto postupom pri vyučovaní, môže byť podľa Vás efektívny a účinný?