Sugestopédia, fenomén vo vyučovaní cudzích jazykov

Autor: Martina Kunová | 25.6.2012 o 14:14 | (upravené 25.6.2012 o 15:12) Karma článku: 5,38 | Prečítané:  1782x

Sugestopédia je vyučovacia metóda, ktorú vyvinul bulharský psychoterapeut Georg Lozanov. Jej názov je odvodený z anglického slova „suggestion“, ktorého význam sa zhoduje so slovenským návrhom, podnetom, alebo inšpiráciou. Uplatňuje sa v rôznych oblastiach, no predovšetkým v oblasti výučby cudzích jazykov. Lozanov tvrdí, že môže pomôcť študentom v štúdiu cudzích jazykov a je tri, až päťkrát efektívnejšia ako ostatné vyučovacie metódy. Bola vyvinutá a je určená predovšetkým pre deti, no teší sa obľube aj u dospelých.

 

Pôvodným zámerom tejto metódy bolo zlepšiť vyučovací proces. Na svojej webovej stránke Lozanov tvrdí, že „sugestopédia je systémom pre oslobodenie v procese učenia.“ Túto metódu autor popisuje ako voľnú, bez nátlaku. Taktiež nešetrí kritikou na tie metódy, ktoré obmedzujú inteligenciu a spontánne získavanie vedomostí, zručností a návykov. Sugestopédia pracuje nielen na vedomej úrovni ľudskej mysle, ale aj na podvedomej úrovni, čiže pracuje s istými „rezervami“, ktoré majú neobmedzenú kapacitu, a teda je efektívnejšia ako mnohé iné metódy.

 

Priebeh výučby v praxi

 

Prostredie a atmosféra v triede sú veľmi dôležitými faktormi v procese výučby, pretože je nutné aby sa študenti cítili dobre a príjemne. Učitelia využívajú pri svojej práci mnohé techniky, ktoré zahŕňajú napríklad aj umenie a hudbu.

 

Celkový proces výučby má štyri fázy.Úvod, koncertné relácie, vypracovanie a výrobu.
V úvode učiteľ hravo vysvetlí gramatiku, poprípade slovnú zásobu. Nasledujú koncertné relácie, ktoré sú aktívne a pasívne. V aktívnej relácii učiteľ číta text v súlade s hudbou, ktorá hrá v pozadí. V pasívnej relácii čítajú text študenti spolu s učiteľom, alebo len jednoducho relaxujú. Vo fáze spracovania študenti spievajú piesne a hrajú hry, v produkcii zase spontánne hovoria a komunikujú v cieľovom jazyku bez prerušovania a akejkoľvek opravy zo strany učiteľa.

 

Sugestopédia vychádza z celku. Význam jednotlivých slov sa žiaci učia z viet a z kontextu živým, zábavným spôsobom. Z celku sa následne vyberajú a precvičujú určité problematické javy.

Jednotlivé kroky výučby sú systematické a ich logika sa naplno prejaví až v závere výučby, kedy sa jednotlivé kúsky mozaiky pospájajú a vytvoria jednotný celok. Taktiaž ide o multisenzorickú metódu. Využíva skutočnosť, že dlhodobá pamäť je založená na akomsi reťazci odkazov. Závan vône, alebo pár tónov zo známej melódie v nás vyvolajú kaskádový kaleidoskop spomienok. Čím viac zmyslov je zapojených, tým sa informácie rýchlejšie do pamäti uložia a neskôr ľahšie vyvolajú. Stimuluje ľavú aj pravú hemisféru mozgu. Výučba je v určitých fázach sprevádzaná speciálne vybranou hudbou, ktorá aktivizuje mozgovú činnosť a nový materiál je prezentovaný takým sposobom, aby se zapísal do dlhodobej paměti a získané poznatky boli trvalé. Taktiež venuje veľkú pozornosť udržaniu optimálného stavu mysle, a teda sústredeniu.

Rola učiteľa

 

Učiteľ by mal v procese výučby fungovať ako akýsi partner študentov, poradca, ktorý sa zúčastňuje činností, akými sú hry a piesne, akoby bol jedným zo žiakov.Musí nielen vedieť techniky a teoretické informácie, ale aj pochopiť teóriu a získať prax. Pokiaľ by nemal dostatočné vedomosti, mohol by mať negatívny vplyv na celý vyučovací proces. Taktiež je dôležité aby bol empatický, ľudský a aby si vytvoril so žiakmi úzky emocionálny vzťah.

 

Účinky, ohlasy a kritika

 

Lozanov tvrdí, že účinok jeho metódy pôsobí priaznivo nielen v oblasti výučby jazykov, ale aj na duševné zdravie, sociálne a psychologické vzťahy študentov. Odstraňuje bloky, ktoré by mohli vzniknúť pri komunikácii v cudzom jazyku, je trikrát efektívnejšia ako iné metódy a to, čo sa študenti naučia, im zostane dlhodobo zakódované v pamäti. Napriek mnohým pozitívnym ohlasom má táto pseudoveda aj svojich odporcov, ktorí tvrdia, že ide len o akési placebo a v skutočnosti je neefektívna.

 

Na Slovensku je táto metóda ešte v plienkach a informácií nedostatok avšak mohli ste sa s ňou stretnúť. Máte nejaké skúsenosti s týmto postupom pri vyučovaní, môže byť podľa Vás efektívny a účinný?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.


Už ste čítali?